Svar på kommentar

Autoritet

Autoritet er et forhold mellem to personer. Hvis personen A har den fuldstændige autoritet over for personen B, vil B – uden indvendinger – udføre de råd og ordrer, som A giver ham/hende.

En leder har behov for at have autoritet – indenfor visse områder og til en vis grænse.
A’s autoritet over for B kan skyldes forskellige autoritetskilder.
Det kan være:
  • Magt (formel rolle, status, saktionsmuligheder)
  • Kundskaber (viden/faglig dygtig)
  • Karisma (personlig udstråling)
 
Måden man bruger sine autoritetskilder på kaldes for autoritetsformen. Autoritetsformen kan være rationel eller hæmmende.
  • Den rationelle autoritet bygger på, at B fuldt ud accepterer, at A bruger autoritet for at realisere et fælles mål.
  • Hæmmende autoritet bygger på A’s formelle magt og status, og på B’s frygt for konsekvenserne af ikke at følge A’s ordre.
 
Som leder kan du altså vælge at skabe autoritet udfra forskellige kilder, og du kan vælge at bruge denne autoritet på forskellige måder.
 
Sammenhængen mellem autoritetskilder og autoritetsformer samt konsekvenser heraf er vist i figuren nedenfor:
 
Autoritetsform
Autoritetskilder
Konsekvenser
Hæmmende autoritet
Magt
Formel rolle
Status
Sanktionsmuligheder
Autoriteten delegeres oppefra.
Intet fælles mål mellem leder og medarbejdere.
Medarbejderne frygter lederen.
Rationel autoritet
Kundskaber/viden
Karisma
Renommé
Autoriteten delegeres nedefra.
Fælles mål mellem leder og medarbejdere.
Medarbejderne accepterer lederen.
 

Svar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Billeder kan ikke tilføjes til dette indlæg.

Yderligere information om formateringsmuligheder